De äldre i vårat samhälle


Jag måste skriva av mej.
Jag arbetar i ett kommunalt bostadbolag och då är man inte bara arbetare utan man är socialtant man är kurator.Man är konfliktlösare både för grannen och för övriga inblandade ,man är jourhavande präst osv....
Framförallt glöm inte att vara trevlig ,man får aldrig fräsa utan bestämt och vänligt på peka att just nu har vi inte samma åsikter utan.....

Idag hade jag ett samtal med en äldre tant som jag har känt till i 6 år ,hennes sjukdomsbild har raskt blivit sämre ..senil och förvirrad.
Hon tyckte att jag ska komma till henne och hjälpa henne att sätta in hennes löständer...
Vad säger man ...
jag förklarade att om du har fel i ditt boende så kommer jag men jag kan tyvärr inte hjälpa dej med dina tänder.
Har du någon jag kan ringa till så kan de komma och hjälpa dej..
Nej helt själv ingen hemtjänst ..det gör så ont i hjärtat ...
Snart sitter man själv i den situtionen..
FY
Stackars tant...
Vad gör samhället för de äldre ??
Man kan ju undra....

Så nu har jag skrivit av mej....

image203

Kommentarer
Postat av: Annsingen

Ruggigt hur det är!
Ja det är lätt att klicka hem då man är sjuk..

2008-04-02 @ 14:04:14
URL: http://lillanslilla.blogg.se
Postat av: Titti

Nu kommer jag nog att låta krass, men eftersom jag jobbar som sjuksköterska för äldre och bla som vårdplanerare på min avdelning (då ser man till att dom får den hjälp dom behöver av kommun och landsting i sitt boende) så anser jag att jag kan uttala mig i saken. Många, inte alla, men många vägrar hjälp utifrån i sitt hem. Dom vill gärna klara sig själv, eller vill gärna att barnen ska hjälpa dom. Nu har ju barnen rätt till ett eget liv och ska inte behöva ställa upp på vissa saker om dom inte vill. Men som sagt, många äldre vill inte ha hjälp.
Ett eget exempel. D´s mormor och morfar, båda en bra bit över 80 år, vägrar all hjälp fr hemtjänsten och vill inte flytta. Demens hos mormor. Dom ramlar om vartannat. Kan inte duscha själv osv. Men vägrar som sagt hjälp. Vad gör man? Man kan inte tvångsflytta dom. "ska ni ta ifrån oss det lilla roliga vi har kvar" säger dom och menar jättehuset och jättegården.
Ja som sagt, vad gör man.

Och jag lider verkligen med dom som inte har familj!

2008-04-02 @ 16:21:15
URL: http://dagarimittliv.blogg.se
Postat av: ejmis

Stackars lilla tanten...

2008-04-02 @ 17:21:25
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Mia

Ja, det är inte lätt att bli gammal, speciellt om man blir sjuk och inte har nån som bryr sig...

2008-04-02 @ 19:03:48
URL: http://www.matmia.blogg.se
Postat av: MO

Ja fy, man är riktigt rädd för att bli gammal, då har man inget värde kvar....Stackars gamla tant som inte har någon....Ha de fint, kram

2008-04-02 @ 20:30:13
URL: http://www.medaljongen.blogg.se
Postat av: soffie

gu va tragiskt det är.
Hoppas du får en bra kväll!

2008-04-02 @ 20:56:47
URL: http://www.soffie69.blogg.se
Postat av: Jessica

Ja det är riktigt hemskt med alla äldre som inte riktigt är klara i huvudet. Möter det väldigt mkt på jobbet när dom kommer å ska handla. Man undrar vad somliga gör ute på egen hand. Det är många som skulle behöva lite mer tillsyn.

2008-04-02 @ 23:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback